4x Waar ik de grootste kick van krijg in de wijk

Het blijft een never-ending-story: over hoe saai te wijkzorg schijnt te zijn volgens studenten van de HBO-V. Daarbij ervaar ik ook nog eens last van een schrijnend tekort aan wijkverpleegkundigen, waardoor ik bij deze, als soort van verplichting, mijn all-time-favorites in de wijk op een rijtje zetten. Daarmee bedoel ik dus de dingen waar ik zo blij van word als wijkverpleegkundige dat ik er bijna vleugeltjes van krijg. (En ja, ook ik wilde altijd het ziekenhuis in.)

1. Iemands (l)even op de rails zetten

Naar huis gestuurde mensen, volledig in paniek en met angst in de ogen op het puntje van hun stoel vertellend dat ze toch echt op een revalidatieplek horen te zijn,  dusdanig hun leven op de rit krijgen dat ze na een week met het hoofd in de opengeslagen krant en een kopje koffie naast zich languit met de pootjes omhoog vertellen dat ze het allemaal wel prima vinden gaan zo. Lange zin, maar even voor de beeldvorming.

2. Mensenwerk

De mensen thuis in hun vertrouwde omgeving: hun verhalen, hun huis en hun spulletjes, hun ervaringen en kennis. Een wirwar van geknok, hoop, machteloosheid, opluchting, gemoedelijkheid, verdriet, angst, dankbaarheid en tevredenheid. Of het nu om kortdurende zorg van enkele dagen gaat of om jarenlange (vaak chronische) zorg. En achter ieder deurtje is het weer anders. Zo fiets je langs een zojuist opgebaarde cliënt en dan sta je een straatje verder met iemand geschikte vakantiekleding te bediscussiëren.

3. Inzetten voor passende zorg

Wroeten in iemands achtergrond, een persoonsgerichte oplossing zoeken, een zeldzame ziekte bestuderen, een vernieuwd hulpmiddel eigen maken of een zorgplan opnieuw ordenen. Mede door onze brede kijk zijn er altijd veel dingen om uit te zoeken. Never a dull moment.

4. Teamwork

Samenwerken met andere disciplines/collega’s/familie waardoor een cliënt veel breder en sneller goed geholpen wordt. Het gezicht van de cliënt die drie behandelaren tegelijkertijd in zijn woonkamer spreekt in het bijzijn van díe cliënt, waarin het volledig gaat over de gezondheidsbevordering van díe cliënt, is onbetaalbaar.

Dus, beste studenten; regel een dagje meelopen in de wijk, laat je meevoeren door een iemand die minstens net zo enthousiast is als mij en enjoy.

4x Waar ik de grootste kick van krijg in de wijk

3 gedachtes over “4x Waar ik de grootste kick van krijg in de wijk

  1. Corien zegt:

    Top!!!! Helemaal verwoord wat ik elke dag opnieuw beleef, de wijk is een uitdaging. Elke levert een andere situatie op waar je op in moet kunnen springen. Een auto vol met middelen om een snelle maar goede oplossing te kunnen bieden zodat de client weer happy is!!! De wijk……ik had het er tien jaar in moeten gaan werken!!!!

    Like

Geef een reactie

